Ostatnie komentarze

Mieszkanie to za mało. Kupujący są gotowi dopłacić za wygodę, technologie i miejskie usługi
3 grudzień 2018
Katarzyna Kuniewicz

Najem długoterminowy tylko na rok?
21 listopad 2018
Dr Maximilian Mendel, MRICS

Sprzedaż spada, ale „taniej nie będzie”
18 październik 2018
Katarzyna Kuniewicz

Mieszkania z historią – czy to się sprzedaje?
12 wrzesień 2018
Katarzyna Kamińska

Komu (z) metrem po drodze? – biurowce vs. mieszkania
6 wrzesień 2018
Aleksandra Gawrońska

Pomorska Kolej Metropolitalna da deweloperom impuls do ekspansji na nowe tereny.

9 luty 2015

PKM ma niewątpliwie potencjał by zmienić obraz Trójmiasta. Nie tylko podniesie jakość i usprawni komunikację publiczną w aglomeracji i jej okolicach, ale także w znacznym stopniu wpłynie na geografię rynku nieruchomości.


Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM) to obecnie największa inwestycja w transport publiczny w aglomeracji trójmiejskiej. Jak uczą doświadczenia innych miast, w których realizowano podobne przedsięwzięcia, rozwój infrastruktury transportowej, a w szczególności szynowej, okazuje się katalizatorem zmian o zasięgu zarówno punktowym, dzielnicowym jak i ogólnomiejskim.


Właśnie dzięki budowie PKM dla deweloperów mieszkaniowych otworzyła się droga do ekspansji na dotychczas mało dostępnych terenach, zwłaszcza w obrębie II odcinka linii. Ta część miasta o najmniejszej dotąd gęstości zaludnienia stała się obecnie przedmiotem zainteresowania inwestorów szukających terenów pod nowe osiedla. Można przewidywać, że w perspektywie czasu cały pas terenu położony na południe od linii PKM od osiedla Wiszące Ogrody w kierunku zbiornika Wróbla Staw zostanie zabudowany niewielkimi, 4-5 kondygnacyjnymi budynkami wielorodzinnymi.


Skala zainteresowania inwestycjami mieszkaniowymi na terenach, przez które przebiegał będzie III odcinek PKM zależy przede wszystkim od tempa przyrostu miejsc pracy w inwestycjach skupionych wokół lotniska. W początkowym okresie spodziewać się można rozwoju budownictwa jednorodzinnego. Zespoły domów wielorodzinnych będą pojawiać się znacznie później, a ich lokalizacja nawiązywać będzie do już istniejących osiedli.


Nowo wybudowana infrastruktura będzie pełniła bardzo istotną – choć na każdym z odcinków odmienną rolę. Dzięki zwiększeniu dostępności, okolice nowych stacji zyskają potencjał potrzebny do wygenerowania nowych lokalizacji dla budownictwa komercyjnego i mieszkaniowego. Tereny dotychczas peryferyjne, obecnie w niewielkim stopniu koncentrujące zabudowę mieszkaniową zyskają dodatkowy atut umożliwiający ich aktywizację. Z kolei w przypadku już popularnych osiedli takich jak Piecki-Migowo czy Wielki Kack, wzrośnie znacznie ich atrakcyjność, dzięki czemu można spodziewać się nowych inwestycji uzupełniających dawną zabudowę.

Trasa PKM


Szczegółowe informacje na temat prognozowanych zmian na trasie PKM znajdziecie państwo w raporcie JLL opracowanym we współpracy z REAS i Invest in Pomerania zamieszczonym w dziale Publikacje.