Ostatnie komentarze

Mieszkania z historią – czy to się sprzedaje?
12 wrzesień 2018
Katarzyna Kamińska

Komu (z) metrem po drodze? – biurowce vs. mieszkania
6 wrzesień 2018
Aleksandra Gawrońska

Skończył się okres rekordów w branży deweloperskiej
18 lipiec 2018
Katarzyna Kuniewicz

Apartments, residence i villa – czy luksus się sprzedaje?
2 lipiec 2018
Agnieszka Mikulska

Rachunki powiernicze w mieszkaniówce – o co ten hałas?
22 czerwiec 2018
Ewa Chmielewska

Aby zdobyć klienta, warto go poznać

12 kwiecień 2018

Jakich mieszkań szukają potencjalni nabywcy? Odpowiedź wydaje się banalna, jeśli przyjrzeć się obecnym wynikom sprzedaży branży deweloperskiej. Na rynku aktywne są wszystkie grupy popytowe, sprzedają się zarówno mieszkania najtańsze jak i te najdroższe. Z oferty znikają zarówno te małe jak i te duże. Są tacy, którzy chcą mieszkać na wyższych kondygnacjach i zwolennicy parteru. Ale czy faktycznie dokonując zakupu klienci zaspokajają swoje oczekiwania, czy dokonują raczej selekcji negatywnej by wybrać z tego, co akurat pojawia się na rynku.

Konieczność jak najlepszego dopasowania produktu do potrzeb nabywców staje się faktem wobec zmian jakich doświadczamy na rynku mieszkaniowym. Trudności w dostępie do atrakcyjnych terenów inwestycyjnych, wzrost kosztów realizacji i projektowane zmiany legislacyjne ograniczające możliwości zabudowy będą nieuchronnie zmniejszać rentowność projektów deweloperskich. Mimo wciąż niskich stóp procentowych, wzrost cen wynikający z ograniczeń podażowych zacznie w końcu wpływać na popyt, a jednym z największych dylematów z jakimi przyjdzie mierzyć się firmom deweloperskim, będzie znalezienie sposobu na przyciągnięcie klienta z zasobniejszym portfelem, często bardziej wymagającego i utrzymanie dobrych wyników sprzedażowych. Będzie wymagało większego zaangażowania w stworzenie produktu możliwie jak najlepiej dopasowanego do oczekiwań nabywcy i umożliwi skierowanie do niego odpowiedniego komunikatu sprzedażowego. Aby było to możliwe potrzebna jest znajomość preferencji konsumentów.

Badanie preferencji nabywców przeprowadzone na podstawie danych zgromadzonych w 2017 r. za pośrednictwem platformy OBIDO w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu – trzech największych i najbardziej aktywnych rynkach mieszkaniowych w kraju – pozwoliło bliżej przyjrzeć się temu zagadnieniu.

Poszukiwane "dwójki" i "trójki"

Nie jest zaskoczeniem informacja, że najczęściej poszukiwanym na tych rynkach mieszkaniem był lokal  2-pokojowy, o powierzchni przynajmniej 40 m². Jednak wbrew obiegowym opiniom, to nie kawalerka, a mieszkanie 3-pokojowe o powierzchni co najmniej 56 m² znalazło się na drugim miejscu.

Ciekawie wypada również analiza oczekiwań potencjalnych nabywców odnośnie powierzchni różnych typów mieszkań. W przypadku tych najbardziej popularnych tj. kawalerek oraz lokali 2- i 3- pokojowych wymagania nabywców we wszystkich trzech miastach są podobne. Uśredniając, minimalna oczekiwana powierzchnia wynosi w tych miastach odpowiednio 28 m², 39 m² i 56 m². Różnicę pomiędzy preferencjami nabywców z poszczególnych rynków możemy zauważyć dopiero w przypadku większych lokali. Powierzchnia jakiej oczekują warszawiacy poszukujący mieszkań 4-pokojowych zaczyna się od 77 m² i jest o 4-5 m² większa niż ta, której chcą nabywcy w Krakowie i Wrocławiu. Duża powierzchnia mieszkań 5-pokojowych jest doceniana w Warszawie (minimum 93 m²) i Wrocławiu (minimum 89 m²), podczas gdy mieszkańcy Krakowa przy zakupie lokalu o pięciu odrębnych pokojach cenią sobie maksymalne wykorzystanie przestrzeni. Wystarczy im już 77 m².

Ciasne ale własne

Wymagania wobec powierzchni mieszkania różnią się też w zależności od tego, kto kupuje. Najmniejszych mieszkań szukają inwestorzy zainteresowani produktem do późniejszego wynajęcia. Ich oczekiwania zaspokajają już lokale o minimalnym metrażu 35 m². Single szukający własnego M będą - w zależności od miasta - usatysfakcjonowani mieszkaniem o powierzchni od 36 do 39 m², natomiast pary, mieszkaniem średnio o 10 m² większym. Największe mieszkania poszukiwane są oczywiście przez rodziny, choć w tej grupie nabywców występują istotne różnice pomiędzy poszczególnymi miastami. W Warszawie i Wrocławiu rodziny potrzebują przeciętnie o 3-4 m² więcej niż w Krakowie, aby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe.

 

Informacje na temat preferencji nabywców w poszczególnych miastach dostępne są w dedykowanych opracowaniach np. Krakowski Rynek Mieszkaniowy. Preferencje nabywców mieszkań.